”Terapia ocupationala foloseste modalitati si metode specifice pentru a dezvolta, ameliora sau reface capacitatea de a desfasura activitatile necesare vietii individului, de a compensa disfunctii si de a diminua deficientele fizice.” (American Occupational Therapy Association, 2008).
Terapia ocupationala pediatrica se concentreaza in a-i ajuta pe copii sa dezvolte abilitati necesare pentru a deveni adulti functionali si independenti. Deficienta fizica, leziunile cerebrale sau o serie de alte probleme pot afecta capacitatea unui copil de a face zilnic lucruri obisnuite pentru varsta sa sau de a progresa, in toate etapele dezvoltarii sociale sau cognitive. Cu cat copilul inainteaza in varsta fara a avea aceste abilitati, cu atat mai mult problemele se accentueaza.

Prin Terapie Ocupationala se pot dezvolta o serie de abilitati:

  •  Abilitati cognitive – invatarea si exersarea literelor, formelor si  secventelor;
  •  Abilitati motorii fine – dexteritatea degetelor, manipulare, tipuri de prehensiune, controlul incheieturii si antebratului, exersarea bilateralitatii si rezistenta mainii, dezvoltarea abiliatilor pentru scris;
  •  Abilitati motorii grosiere – echilibru si coordonare corporala;
  •  Abilitati de autonomie personala – imbracare/dezbracare si auto-hranirea. Capacitatea unui copil de a se autoingriji si de a deveni independent de parintii sai este considerata o baza importanta pentru dezvoltarea celorlalte abilitati (ex: cognitive, sociale) si pentru formarea increderii in sine. Cu cat un copil este mai autonom, cu atat el va avea “curajul” de a explora lumea inconjuratoare, de a incerca, confruntandu-se astfel cu diverse probleme pentru care va trebui sa gaseasca singur strategiile adecvate pentru a le rezolva.
  • Abilitati sociale – sa-si astepte randul, sa comunice asertiv, sa asculte si sa urmeze instructiunile;
  • Recuperarea prin terapie ocupationala imbraca mai multe forme: terapia prin invatare, ludoterapia si ergoterapia.
  • Terapeutii ocupationali pediatrici integreaza adesea jocul in practica ca o modalitate de a motiva si de a reduce orice anxietate sau temeri pe care le-ar putea simti fata de terapie. Materialele folosite pot fi: jocuri de masa sau motricitate , jucarii senzoriale, puzzle-uri, incastre, fise individualizate, cantece sau exercitii fizice. In toate cazurile, scopul terapiei ocupationale pediatrice nu este numai de a ajuta copiii sa progreseze in mod adecvat, cat si de a-i stimula in mod corespunzator, ajutand la construirea stimei de sine si a increderii atunci cand vine vorba de capacitatile si aptitudinile lor. Terapia ocupationala ofera copiilor metode variate, activitati placute, distractive, pentru a imbogati deprinderile cognitive, fizice si motorii si pentru a spori increderea in sine.

Terapia ocupationala este necesara atunci cand este afectata performanta in mai multe domenii:

  • Abilitati de motricitate fina si/sau grosiera;
  • Abilitati vizual-motrice;
  • Abilitati oral-motorii;
  • Abilitati de autonomie personala;
  • Integrare senzoriala;
  • Abilitati de planificare motorii etc.Pot beneficia de Terapie Ocupationala copiii ce prezinta:
  • Probleme neuro motorii;
  • Malformatii congenitale;
  • Tulburari pervasive de dezvoltare, ADD, ADHD;
  • Artrita reumatoida juvenila;
  • Spina bifida;
  • Probleme de integrare/procesare senzoriala;
  • Dificultati de invatare;
  • Autism;
  • Tulburari de dezvoltare;
  • Tulburari mentale sau de comportament;
  • Sindrom Down sau alte conditii genetice.