Terapia prin stimulare cognitiva este o terapie dedicata persoanelor care se confrunta cu dificultati de invatare, dificultati de memorie, dificultati in insusirea scrisului, cititutului sau a notiunilor matematice. Copiii sunt implicati in activitati care au ca scop stimularea memoriei, a capacitatii de concentrare asupra unei activitati, gandirii, rezolvarii de probleme, dezvoltarii senzoriale, a capacitatii de exprimare, a capacitatii de orientare spatio-temporala, dezvoltarii psiho-motrice fine si grosiere.
Programul are ca scop imbunatatirea abilitatilor cognitive si a calitatii vietii pentru aceste persoane, mentinerea sau cresterea nivelului lor de functionare fizica, mentala, sociala si emotionala.
Educatia cognitiva a copilului cu cerinte educationale speciale are o nota de specificitate cu un parcurs diferit de dezvoltarea cognitiva si invatarea instrumentala a copilului tipic. Structura proceselor de cunoastere la copilul cu cerinte educationale speciale se refera la dobandirea instrumentelor de baza ale cunoasterii – citit, scris, socotit – si la formarea unor tehnici elementare de munca intelectuala.
Activitatile desfasurate au un pronuntat caracter ludic, jocul fiind cea mai eficienta cale de stimulare cognitiva in cazul copiilor cu cerinte educationale speciale.

Obiectivele programului sunt reflectate in:

  • optimizarea memoriei;
  • modificari pozitive ale starilor emotionale;
  • un sentiment de control asupra vietii si de gestionare non-farmacologica a disconfortului;
  • promovarea si stimularea interesului chiar si atunci cand alte abordari sunt ineficiente;
  • promovarea structurii ritmice si de miscare sau de vorbire fluenta continua ca adjuvant al reabilitarii;
  • oportunitati de a interactiona social cu altii.